Strona w oparciu o CMS Joomla! 5 potknięć związanych z wyceną

Za przygotowanie templatki, dokonanie instalacji i konfiguracji systemu oraz rozszerzeń klient zapłacił nam 1200 zł. Potknęliśmy się o 375 zł.

Problemy z wyceną

Projektowanie stron w oparciu o darmowe systemy cms jest projektowaniem zależnym. Za gapiostwo i niepewność płaci się z własnej kieszeni.

1. Zdejmowanie stopek

W większości przypadków stopki rozszerzeń nie są nachalne, ale to tylko kwestia czasu kiedy klient zechce je usunąć. Najczęściej nie przeszkadzają mu one do momentu dokonania wyceny (albo aż do momentu zdawania prac). Najlepiej więc od razu zapłacić za ich ściągnięcie.

2. Konieczność instalacji płatnych modułów dla bezpłatnych komponentów

Coraz częściej zdarza się, że deweloperzy pobierają opłaty za użytkowanie najnowszych wersji swoich rozwiązań, tych które wcześniej były bezpłatne. Przykład z życia? Polityka załogi Compojoom.

Planując rozszerzenie funkcjonalności Systemu Zarządzania Treścią Joomla! należy wnikliwie obserwować bazę branych pod uwagę rozszerzeń.

3. Wyczekiwanie z postępem prac do momentu pojawienia się nowych wersji komponentów i modułów

Może nam się przytrafić sytuacja, w której wyceniliśmy projekt, przystąpiliśmy do tworzenia strony internetowej, ale musi się to zbiec czasowo z premierą nowych wersji rozszerzeń.

Nowe wersje komponentów i modułów niosą z sobą usprawnienia pod kątem funkcjonalności i bezpieczeństwa.

Nie wiemy jednak tego czy:

– deweloperzy nie przesuną daty premiery potrzebnych nam rozwiązań,
– deweloperzy nie zmienią zapisów licencyjnych i rozszerzenia nadal będą wolne od opłat.

Najgorsze w tym wszystkim jest to, że bardzo często ciężko jest te informacje od nich pozyskać.

4. Uregulowanie kwestii niesienia wsparcia technicznego i szkoleń

Niektórzy klienci mają w zwyczaju nadsyłać mejle, w których treści (albo w załącznikach) znajdują się artykuły wraz z prośbą o to, byśmy je w ich imieniu opublikowali.

Klientom wydaje się to czymś naturalnym mimo tego, że nie musieliśmy umawiać się na bezpłatną usługę związaną z prowadzeniem stron. Mogliśmy się też nie umawiać na świadczenie wsparcia telefonicznego, prowadzenie szkoleń, albo wszystko to ma miejsce pomimo tego, że przeprowadziliśmy stosowne szkolenia.

Często można spotkać się też z sytuacją, w której klient samodzielnie pragnie rozszerzać funkcjonalność systemu CMS. Może mieć problemy z konfiguracją i oczekuje porady przyjacielskiej.

Klienci nie chcą słyszeć o wnoszeniu opłat za tego rodzaju drobne przysługi. Pytanie tylko, czy jesteśmy na tyle szczęśliwi, by czasu nie liczyć? Kilka telefonów, 10 niewinnych czynności i 2 godziny miną jak z bicza strzelił. Społecznie.

5. Modernizacja serwisu i rozszerzanie funkcjonalności systemu CMS

Tutaj znowu klienci nie rozumiejącego tego, że stworzenie strony internetowej nie jest nierozerwalnie związane z dożywotnią opieką nad nią.

Przeciążony serwer, szkody wynikające z niewłaściwego użytkowania strony, samodzielna instalacja rozszerzeń pochodzących z niepewnych źródeł itp. Wszystkie te problemy byli zleceniodawcy zgłaszają nam.

Zrobienie kopii strony, dostosowanie wizualne rozszerzeń, które wybrał klient, przesiadka między wersjami systemu CMS. To wszystko pachnie jak nowa usługa.

Rozwiązania problemów

Nawiązanie współpracy z firmami o ugruntowanej pozycji rynkowej, utrzymywanie kontaktu z autorami rozszerzeń, korzystanie z płatnych i sprawdzonych rozwiązań oraz właściwie sporządzona umowa. Regulując te sprawy wciąż nie będziemy wolni od omyłek i stresów, ale będzie ich mniej.

1. Korzystanie wyłącznie z płatnych rozszerzeń

Dla firm i projektantów, którzy tworzą strony wyłącznie w oparciu o CMS Joomla! tego rodzaju inwestycja jest czymś co pozwala zaoszczędzić wielu kłopotów.

2. Korzystanie z rozwiązań autorskich

Przygotowanie autorskich rozwiązań, rozwijanie tych rozwiązań, to kolejna z właściwych dróg dla osób, które swoją przyszłość zarobkową wiążą z tworzeniem stron www w oparciu o darmowy system Joomla!

3. Indywidualna wycena szkoleń

Koszt dojazdu, zakwaterowania, ilość godzin i osób do przeszkolenia, miejsce dla kursantów. Do tego czas poświęcony na pomoc techniczną świadczoną przez telefon i za pośrednictwem poczty elektronicznej. Na to wszystko trzeba się najpierw umówić. Pomoc to bardzo grząski grunt. Kwestia świadczenia wsparcia to jedna  z podstawowych kwestii spornych.

4. Zawarcie stosownych zapisów w umowie

Samo „przedmiotem umowy jest wykonanie strony internetowej w oparciu o System Zarządzania Treścią Joomla!” nie wystarcza. Trzeba jeszcze wyraźnie zaznaczyć to, że w cenę wykonania strony internetowej nie wlicza się: opłaty za szkolenie, świadczenie pomocy technicznej, rozwiązywanie problemów na zasadach świadczenia usług gwarancyjnych, opieki związanej z prowadzeniem strony i czynności związanych z optymalizacją, modernizacją.

5. Dostarczenie cennika usług związanych z prowadzeniem strony

Opieka nad stronami klientów to stały dopływ gotówki, ale nie wszyscy klienci decydują się na tego rodzaju współpracę. Argumentują to słusznie. Zdecydowali się na system CMS, by samodzielnie i bez trudu prowadzić własne serwisy internetowe.

Doświadczenie pokazuje jednak, że problemy prędzej, czy później muszą się pojawić. Klientom ciężko jest pojąć, że w stronę internetową nie wystarczy zainwestować raz, nie chcą słyszeć o konieczności zapłaty za nowe usługi, traktując je jako bezpłatny serwis gwarancyjny.

Dlatego, jeśli klient nie chce skorzystać z usług dodatkowych w momencie podpisywania umowy o wykonanie serwisu www warto pokusić się o dokonanie odrębnej wyceny tego typu czynności i dostarczenie klientowi takiego właśnie cennika.

About the author