Projektuj troszkę szybciej. Proszę

Projektowanie to nie taśma produkcyjna. Korowodów jest tu co nie miara. Czasem trzeba rozwikłać jakiś problem. Czasem przychodzi projektować coś z czym jeszcze nigdy nie miało się styczności. W branży projektowej nie wystarczy mieć wprawy. Trzeba mieć jeszcze dzień, w którym dostąpi się zaszczytu natchnienia, weny i właściwego lotu.

Dużą przeszkodą w tym by realizacja projektu przebiegała w miarę sprawnie i płynnie jest ciężka komunikacja z klientami. Nie o tym dziś jednak mowa, a o elementach utrudniających jakie sami sobie fundujemy. Nieład zabiera nam cenne minuty jakie powinniśmy przeznaczyć na faktyczny przedmiot naszej pracy, czyli na realizację zlecenia.

Intro. Kawa, herbata, czy cola?

Należy pamiętać, by przed rozpoczęciem prac „na naszym biurku” znajdowały się już wytyczne dotyczące projektu, z załącznikami takimi jak logo, zdjęcia, materiały tekstowe, materiały audio i video itp. To pozwoli nam uniknąć trudów podczas tworzenia stron internetowych (jeśli akurat są przedmiotem zlecenia), przyczyni się też do tego, że nasze portfolio będzie bardziej równe, pod względem jakości prezentowanych prac.

1. Dokument z  grupami warstw

Aby ułatwić życie i sobie, i programistom warto jest utworzyć sobie pusty dokument .psd z pogrupowanymi i sensownie nazwanymi grupami warstw. Pozwala to na zaoszczędzenie czasu, poza tym kształtuje nawyk działania na grupach. Ile to czasu traci się na układanie, łączenie, grupowanie warstw zostawiając to na ostatni moment? Bycie niechlujem w tym temacie pożera dobrych parę chwil jakie trzeba poświecić na przekopywanie się przez setki nie ułożonych logicznie i nie nazwanych warstw. Ci co pracują na grupach warstw z pedanterią Monka już dawno mogą rozkoszować się relaksem, a Ty męczysz się i męczysz z tym potrafiącym zanudzić do granic zajęciem.

2. Używaj szkicownika i rób adnotacje

Zanim odpalisz Photoshopa rozrysuj projekt. To znacznie przyspieszy proces projektowania grafiki. Pamiętaj, że jednego dnia towarzyszy Ci świetne skupienie, głowa aż kipi od pomysłów, a drugiego możesz odejść od stanowiska pracy kompletnie zawiedziony, bo brakowało Ci planu, koncepcji, a obszar roboczy dokumentu pozostał pusty.

3. Sporządź listę zadań

Najpierw ogólnikowo zanotuj etapy pracy przez jakie musisz przebrnąć. Określ czas realizacji poszczególnych etapów. Jeśli trzeba rozpisz go bardziej szczegółowo, krok po kroku. To działa cuda! Nawet jak nie uda Ci się zrealizować zamierzeń „na dziś”, to na 100% zrealizujesz jakąś część planu.

4. Naucz się nagradzać

Jeśli kusi Cię by przejść dwa poziomy gry, odwiedzić ulubione serwisy www, wejść „na chwileczkę” na gg, odpalić film to,  jeśli to tylko możliwe odłącz kabel sieciowy i wyrób w sobie nawyk nagradzania się powyższymi po wykonania określonych etapów prac. To zaprocentuje. Pamiętaj. Najpierw obowiązki, potem przyjemności.

5. Gradienty, pędzle, akcje, style, kształty. Ikonki i czcionki

Czyli wspomagacze. Każdego z nas dopada czasem chęć zasysania ciekawie prezentujących się zasobów. Należy jednak pamiętać o natychmiastowym sensownym katalogowaniu tych zasobów. Najlepiej w analogiczny sposób jak na stronach jakie takie zasoby udostępniają. Czyli, jeśli zbieramy darmowe fonty od razu pakujemy je w katalogi: odręczne, ozdobne, szeryfowe, bezszeryfowe, graffiti itp. Jeśli zbieramy pędzle postępujemy tak samo: kwiaty, retro, chmury, brudy itp.

Inaczej zasypywanie dysku tego typu zasobami daleko mija się z celem. I zaręczam, że prędzej odnajdziecie ponownie daną czcionkę, czy pędzelek w sieci, niż przekopując się przez rozsiane po partycjach, nazwane od czapy foldery.

6. Dostęp do kilku serwisów stockowych

Są takie projekty na potrzebę, których znalezienie odpowiednich zdjęć to koszmar. Potrafi to wyrwać z naszego życia ładnych kilka godzin. Dla przykładu: zdjęć o tematyce ślubnej jest cała masa. Ale znalezienie wdzięcznej pary, a już znalezienie jej usadowionej na dorożce to wielki problem. Niestety nie ma dobrego sposobu na to by w tempie błyskawicznym dokonywać wyboru fotografii. Warto za to korzystać z kilku baz. Do tego korzystnie jest dokonywać zakupów zdjęć w jakości do druku. Zapobiega to temu byśmy nie płacili dwa razy. Nigdy nie wiadomo czy klient nie zechce od nas poza projektem strony www, promocyjnych materiałów, które pójdą do druku.

7. Web Ui

 

Czyli  webowe elementy interfejsu użytkownika. Choć w sieci można odnaleźć dość pokaźną ilość darmowych elementów tego typu, o bardzo wysokiej jakości wykonania, wiadomo że najlepiej jest przygotować sobie własnego autorstwa tego typu zestaw. Czyli, buttoniki prostokątne, zaokrąglone, pola wyboru, listy rozwijane, elementy formularza itp.

8. Koszulki, samochody, kubki

 

Warto zaopatrzyć się, bądź samemu stworzyć wektorowe kubki, długopisy, samochody, koszulki itp., na których to można w sposób praktyczny zaprezentować stworzone na zamówienie wzory. Rzecz jasna, projekty tego typu wyglądają najlepiej w postaci zdjęć, na których widnieją wzory na realnych produktach, jednak i wektorowe wizualizacje, to dużo więcej, niż sam projekt oddany „pod wyobraźnię” klienta.

9. Templatki prezentacyjne dla wizytówek, logosów, kopert

 

Niektórzy projektanci nie zdają sobie sprawy z tego, że sposób w jaki prezentują przedmiot zlecenia jest równie ważny jak wykonane dzieło. Warto jest stworzyć sobie sample templatek, które pozwolą solidnie i w wielkim stylu zaprezentować projekt, bo opakowanie też się liczy.

10. Nie odbieraj wszystkich telefonów

 

Ludzie lubią sobie pogadać, a czas leci. Nie daj się co chwila rozpraszać, zajmować na dłuższą chwilę. Pamiętaj, że telefon zabiera Ci ręce. To samo tyczy się też przesiadywania na komunikatorach.

Czasem niepotrzebne telefony potrafią trwale rozproszyć nasze skupienie, a nawet zmienić plan naszych działań. Samemu warto zdecydować jak ważne dla naszych dzisiejszych założeń jest odebranie danego połączenia. Jeśli nie ma to znaczącego wpływu na kierunek i postęp prac, nie trzeba dawać sobie mącić w głowie. W końcu jeśli komuś zależy zadzwoni raz jeszcze. A najlepszą drogą do wszelkich ustaleń jest porozumiewanie się za pośrednictwem poczty. Raz, że ewentualne ustalenia mamy „na piśmie”, dwa mamy więcej czasu na reakcję, czego nie dają nam rozmowy telefoniczne, które odrywają nas, bądź towarzyszą nam podczas rozmaitych czynności. Można wtedy nie spamiętać ważnych szczegółów, można palnąć głupotę, bądź niechcący zgodzić się na coś, czego na spokojnie byśmy się nie podjęli.

Pamiętajmy też, że klienci również mają nawał pracy. Mówiąc coś, potem dla wygody, albo faktycznie o tym zapominają, my działamy pod ich polecenia, których potem się wypierają, dlatego najlepiej jest mieć wszystkie ustalenia na papierze, a o wszelkich korektach rozmawiać, kiedy to my jesteśmy skoncentrowani i skupieni właśnie na tym.

11. Rób mailing góra 2 razy dziennie

Nic się przecież nie stanie, jeśli nie robi się tego częściej. Sprawdzanie tego czy coś nie przyszło, co to przyszło, z czasem zamienia się w rozstrajające natręctwo. Warto nauczyć się rozróżniać sprawy pilne pod kątem naszego interesu, sprzyjające realizacji naszych założeń i nie wysupływać czasu wyłącznie pod dyktando klientów.

12. Zainteresuj się programem do śledzenia czasu projektu oraz kontroli finansów

Tym którym potrzeba bata nad głową warto polecić program do śledzenia czasu jaki wysiedzieliśmy nad realizacją określonych zadań. Bardzo popularnym programem tego typu, działającym w środowisku Windowsa, jest (niestety płatny) program Fanurio Time Tracking.

13. Co jeszcze? Może Font Picker?

Font Picker to bardzo użyteczna aplikacja za pomocą, której znacznie można przyspieszyć proces doboru odpowiedniego dla charakteru projektu fonta. Aplikacja działa na na komputerach PC i Mac, a do jej prawidłowego działania konieczna jest instalacja paczuszki Adobe Air. Demo aplikacji można wypróbować online. Program wyrzuca efekty dla wpisanego słowa, bądź frazy przy użyciu 343 czcionek. Ciekawą opcją jest możliwość eliminacji niepożądanych efektów (poprzez zamknięcie) i podświetlania efektów, które bierzemy pod uwagę.

14. Oddaj projekt nawet, jeśli gotowy jest przed czasem

Przyjmijmy, że na realizację grafiki masz 3 dni. Miałeś dobry dzień, prace poszły Ci sprawnie? Grafika gotowa jest w ciągu 8 godzin. I wtedy w głowie pojawia się myśl, by przetrzymać projekt, bo klient i tak nie chce dać za niego tych kilku setek, bo twierdzi, że machniesz to w kilka minut i go oskubiesz. A teraz to niby fakt. Jego sprawa. Wykonałeś zadanie, to nie przetrzymuj realizacji. Możesz mu powiedzieć, że wykonaliście pracę w zespole.

Outro

Biorąc się za bary z powyższymi zagadnieniami poważnie można nie pozwolić na ulatnianie się bardzo cennych minut, dzięki oszczędności, których ma się potem więcej wolnych chwil  na nagradzanie się czymś na co ma się ochotę. Wtedy kiedy na dziś i szybciej jest już po robocie.

About the author