Praktyczne wskazówki dla fotografa w podróży

Praktyczne wskazówki dla fotografa w podróży
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Dla fotografów lato jest okresem szczególnym. Po długich miesiącach szarówki i krótkich dni przychodzi słońce, dobre światło i ekspozycja, świat mieni się pięknymi kolorami, dni są długie, a czasu pod dostatkiem. Dodatkowo jest to sezon podróży i odkrywania wspaniałych, nieznanych dotąd miejsc. Mimo tego, wiele osób, nie znając najważniejszych podstaw fotografii krajobrazowej, przywozi z zapierających dech w piersiach zakątków świata monotonny, nieciekawy materiał. Kluczem do niepowtarzalnego reportażu z wakacji jest dobre zaplanowanie wycieczki, opanowanie podstawowych technik fotograficznych i rzeczowe spojrzenie na sprzęt, z którego faktycznie będziecie korzystać. Poznajcie więc kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym wykorzystacie czas letnich wojaży jak najbardziej efektywnie i wrócicie do domu z kartą pamięci wypełnioną dobrymi zdjęciami po brzegi.

Różnicuj kadry

Fotografując na wyjeździe, nie ograniczaj się wyłącznie do widoków czy zdjęć miasta, gdyż takich fotografii pełno jest na widokówkach i w internecie. Zamiast tego pokaż życie w tym kraju. Dzięki temu Twoje zdjęcia będą miały dużo większą wartość i lepiej oddadzą charakter danego miejsca. Miasta, które odwiedzisz, to przecież nie tylko sztandarowe zabytki i atrakcje, ale również miejsca, w których toczy się życie mieszkańców. Wystarczy, że odejdziesz kilkadziesiąt metrów od głównej ulicy, a zobaczysz zupełnie inne, często ciekawsze zakątki niż te opisane w przewodnikach. Pamiętaj jednak, by zachować się przy tym grzecznie i kulturalnie i poprosić o zgodę fotografowane osoby, zaś jeśli nie chcesz tego robić, natychmiast przestać robić zdjęcia gdy zobaczysz, że są one z tego niezadowolone.

Łap wschody i zachody słońca

Podczas wyjazdu każdy wschód i zachód słońca powinien być Twój – to bowiem najlepsze momenty dnia na fotografowanie. Nie chodzi jedynie o duże, czerwone słońce, lecz o moment, kiedy nisko nad horyzontem rzuca ono długie cienie. W takim świetle każdy motyw wyjdzie świetnie. Najlepsze światło do fotografowania jest 9 -10 rano i od 17 wieczorem, aż do godziny po zachodzie słońca – tzw. złotej godziny. Najmniej odpowiednią porą na zdjęcia są zaś okolice południa. Słońce jest wtedy najwyżej, przez co fotografowane sceny są kontrastowe i najtrudniejsze do uchwycenia, pojawia się też problem zupełnych czerni w połączeniu z przepaleniami.

Pamiętaj o trójpodziale

Reguła trójpodziału to złota reguła fotografii, zgodnie z którą obraz jest dzielony na dziewięć jednakowych części przez poprowadzone w równych odstępach dwie linie pionowe i dwie poziome. Następnie, zamiast umieszczać kluczowe elementy w części środkowej, co jest typowe dla fotografa początkującego, ustawiamy je w dowolnym z czterech punktów przecięcia tych linii – tzw. mocnych punktów. Takie kadrowanie pozwala wytworzyć wrażenie napięcia i wzbudzić u widza większe zainteresowanie, a całe zdjęcie jest po prostu ciekawsze.

Trzymaj pion

Aby zdjęcie wyglądało dobrze, znajdujące się na nim linie po naciśnięciu spustu migawki muszą pozostać proste. Jeśli mamy problem z samodzielnym, ręcznym uzyskaniem idealnego horyzontu, możemy wykorzystać jeden z następujących sposobów: użyć elektronicznej poziomicy, w którą wyposażona jest większość nowoczesnych aparatów, siatki pomocniczej lub punktów autofokusu, które zawsze wyświetlane są w wizjerze. Ustawiając skrajne z nich na prostych liniach czy horyzoncie, zyskujemy pewność, że zdjęcie będzie proste.

Rób zdjęcia wszędzie

Podczas podróży miej aparat zawsze przy sobie. Przecież nigdy nie wiesz, co Cię spotka i co zobaczysz, bądź zawsze przygotowany na zrobienie zdjęcia – tym bardziej, że z pewnością miejsce, które chcesz odwiedzić, pełne jest wartych uchwycenia zakątków. Nie pozwól, by najciekawsze motywy fotograficzne trafiały się właśnie wtedy, gdy zostawiasz aparat w domu. Ponadto, gdy znajdziesz interesujący obiekt, staraj się wykonać kilka zdjęć, nie tylko jedno. Subtelne różnice w wyrazie twarzy i gestach czy delikatna zmiana koloru oświetlenia potrafią całkowicie wpłynąć na atmosferę zdjęcia.

About the author