Grafika rastrowa oraz wektorowa

Grafika rastrowa oraz wektorowa

Grafika dwuwymiarowa dzieli się na grafikę rastrową i wektorową. Grafika rastrowa jest prezentacją obrazu poprzez pionowo-poziomą siatkę utworzoną z pikseli w odpowiednich kolorach. Jej początek przypada na lata siedemdziesiąte, kiedy to została opatentowana. Przykładem grafiki rastrowej jest zdjęcie z aparatu cyfrowego. Obraz jest przedstawiony poprzez zbiór pikseli, gdzie każdy jest zdefiniowany poprzez trzy bajty w systemie RGB, bajtom odpowiadają kolory czerwony, niebieski oraz zielony. Zestawienie tych kolorów pozwala na uzyskanie szerokiej palety barw. Jakość obrazu w grafice rastrowej jest uzależniona od wielkości, czyli całkowitej ilości pikseli oraz informacji zawartej w poszczególnym pikselu – głębia koloru. Grafika wektorowa nazywana również grafiką obiektową, polega na tworzeniu grafiki poprzez zastosowanie figur (wielokąty, odcinki, krzywe) lub też brył geometrycznych, umieszczonych w układzie współrzędnych. W przypadku brył geometrycznych, grafika wektorowa stanowi grafikę trójwymiarową. Domeną grafiki wektorowej jest pełna skalowalność, czyli widoczny rozmiar obrazów utworzonych poprzez grafikę obiektową można dowolnie zmniejszać, bez utraty jakości. W przypadku grafiki rastrowej powiększenie obrazka powoduje powiększenie pikseli, co czyni obraz chropowatym.

About the author