Rate this post

Poszukiwanie informacji w świecie internetu, prawie niezawodnego Google, tanich połączeń telefonicznych, wikipedii, bezpłatnych serwisów informacyjnych itd. wydaje się być nadzwyczaj proste. Niedostatki tradycyjnych wyszukiwarek i katalogów starają się wykorzystać projektanci nowych semantycznych systemów wyszukiwawczych i katalogowych. Mimo wszystko jednak poszukiwanie informacji staje się dziś zajęciem, które wymaga specjalistycznej wiedzy , narzędzi i umiejętności.

Po drugiej stronie rosnącej ilości systemów wyszukiwawczych i katalogów jest gigantyczny przyrost informacji, a przede wszystkim olbrzymi przyrost zapotrzebowania na informacje. Dostęp do aktualnych i wiarygodnych informacji z rynku to kwestia być albo nie być dla każdej firmy. Dla firm prężnie rozwijających się i planujących eksport podstawą powodzenia planu jest dobre rozeznanie marketingowe za granicą, lub choćby odpowiednia lista kontaktów do potencjalnych dystrybutorów. Firmy planujące import towarów potrzebują kontaktów do wiarygodnych eksporterów. Ośrodki naukowe w Polsce mają zaś coraz szerszy dostęp do pieniędzy przeznaczanych np. w Unii Europejskiej na badania i rozwój, ale potrzebują szybko informacji o konkursach na granty i projekty badawcze.

Odpowiedzialnymi za wyszukiwanie takich informacji w firmach i innych instytucjach są zazwyczaj pracownicy sekretariatów, informatycy i np. sami zainteresowani badacze. To oczywiście obniża efektywność realizacji właściwych zadań. Poszukiwanie odpowiednich informacji i stałe monitorowanie mediów bywa bardzo czasochłonne. Co więcej, bywa też bardzo nieefektywne, jeśli brakuje nam praktycznego doświadczenia w poszukiwaniu informacji w nowoczesnych systemach informacyjnych. Istnieje ryzyko, że dostarczone informacje będą nieaktualne, nierelewantne do zapotrzebowania a ich źródło niepewne.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na profesjonalne zaplecze informacyjne dla firm także w Polsce rośnie ilość firm profesjonalnie zajmujących się dostarczaniem i organizowaniem informacji – agencji infobrokerskich. Świadczące usługi infobrokerskie agencje nie zajmują się dostarczaniem suchych danych lub znalezionych w sieci informacji, ale – tak jak brokerzy z innych dziedzin życia – gwarantują, że dostarczane dane są wiarygodne i relewantne do potrzeb zamawiającego usługę. Dostarczane informacje są także organizowane w sposób odpowiedni do potrzeb zamawiającego usługę.

Infobrokerzy specjalizują się w wiedzy praktycznej dotyczącej działania współczesnych systemów informacyjnych: wyszukiwarek, katalogów ogólnodostępnych i płatnych. W razie potrzeby potrafią jednak także skorzystać z tradycyjnych źródeł wiedzy: ukrytych w bibliotekach książek. Tam, gdzie to konieczne (szczególnie w przypadku zagadnień naukowych) infobrokerzy korzystają ze specjalistycznej wiedzy nie zawartej w książkach ani bazach danych – wiedzy ekspertów, czy pozyskiwanej w wywiadzie telefonicznym albo bezpośrednim wiedzy osób z poszczególnych firm, ośrodków naukowych itp. Żaden infobroker nie przekazuje zleceniodawcom danych pochodzących ze źródeł, których wiarygodność nie zostanie sprawdzona.
Korzystanie z usług infobrokerów ma dla firm i innych instytucji bardzo dużą wartość, ponieważ pozwala zminimalizować ryzyko podejmowania decyzji na podstawie błędnych przesłanek (lub nie podejmowania żadnych decyzji wtedy, gdy nie widać stanowiących ich podstawę informacji).