Przedsiębiorco zdobądź respekt wykonawcy i swoich klientów

Przedsiębiorco zdobądź respekt wykonawcy i swoich klientów
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Przygotowanie serwisu internetowego, drukowanego katalogu produktowego nie zaczyna się w momencie wybrania wykonawcy dzieła.

Są to projekty kosztowne i wymagają szeregu starań poprzedzających przystąpienie do fizycznych działań związanych z ich realizacją.

Nosząc się z zamiarem otworzenia strony www trzeba przygotować trzy kupki pieniędzy. Pierwszą pochłonie faza wstępna: badania rynku, sporządzenie wytycznych, napisanie tekstów na stronę internetową, przygotowanie fotografii produktowych, zdjęć firmowych i reklamowych. Druga pójdzie na czynności związane z realizacją projektu, czyli na wykonanie strony www. Trzecia (mogąca przypominać studnię bez dna) rozpłynie się w czynnościach związanych z bieżącym prowadzeniem, promocją, pozycjonowaniem i modernizacją firmowej strony internetowej.

Co musisz wiedzieć nim zlecisz wykonanie usług takich jak projektowanie stron www, przygotowanie druków firmowych?

Agencję reklamową, bądź freelancera musisz wybrać samodzielnie. Jeśli nosisz się z zamiarem otworzenia strony internetowej, zgłaszasz zapotrzebowanie na firmowe druki reklamowe, a nie wiesz jak się do tego zabrać, z tego tekstu dowiesz się o tym, że:

1. Etap projektowania nie zaczyna się i nie kończy na zleceniu prac.

2. Najważniejsze są treści i profesjonalne zdjęcia reklamowe, które zapewnią ci oryginalność w sieci internet i między reklamami innych firm.

3. Możesz przepłacić z własnej winy, z własnej winy dostać produkt niedopasowany do własnych potrzeb i możliwości.

4. Jeśli chcesz odnieść sukces w internecie i do prowadzenia firmowej strony www nie przeszkolisz zainteresowanego tematem pracownika, bądź jeśli nie skorzystasz z usług profesjonalistów w tej dziedzinie i nie zadbasz o nawiązanie współpracy związanej z monitorowaniem strony www i niesieniem wsparcia technicznego, to ze ziszczeniem się twoich fantazji będzie bardzo ciężko.

5. Zaprojektowanie strony www nie wiąże się z: wprowadzeniem treści, obróbką zdjęć stanowiących zawartość strony internetowej, prowadzeniem firmowej witryny www i wsparciem technicznym, serwisem i modernizacją. Jeśli umowa nie zawiera stosownych zapisów są to dodatkowe usługi, za które trzeba zapłacić, na które trzeba się umówić.

6. Zleceniobiorca nie musi uzupełnić za Ciebie zawartości strony www, sklepu internetowego itp., a w dalszej części artykułu piszemy o dostarczeniu artykułów wykonawcy projektu. Dlaczego? Dla oceny własnych możliwości publikacyjnych, po to by strona www funkcjonowała zaraz po ukończeniu prac nad nią itp.

Bądź klientem konkretnym – o projektowaniu stron internetowych i materiałów poligraficznych nie musisz wiedzieć wiele

 

1. Zbuduj klarowny zamysł, określ wymagania

Zanim zgłosisz zapotrzebowanie na kosztowne druki, projekt strony internetowej, jak najdokładniej określ swoje wyobrażenie o projekcie. Zapisz rozwiązania jakie Ci się podobają, funkcje jakie są ci potrzebne. Określ swój gust, wypracuj go. Dopiero kiedy wyrobisz sobie przekonanie, będziesz zdecydowanym na to czego ci potrzeba, jesteś faktycznie gotów do rozmów z projektantami, do zderzenia opinii, przyjęcia porad, sugestii, na które wypada być otwartym.

2. Bądź gotów płacić za profesjonalne szkolenia, płać za profesjonalne wsparcie techniczne

W przypadku, gdy wiele oczekujesz od posiadania strony internetowej uświadom sobie, że będziesz prowadzić firmę w firmie. Potrzebować będziesz ludzi, którzy będą prowadzić stronę, promować ją. Niezbędne też będzie korzystanie z usług supportu technicznego.

Dlatego warto jest zapłacić za szkolenie pracowników, którzy będą prowadzić firmową stronę www, bądź umówić się ze zleceniobiorcą na stałą współpracę, w zakresie czynienia bieżących aktualizacji firmowego serwisu www i niesienia pomocy technicznej.

Za stronę internetową nie wystarczy zapłacić raz. Zdarzają się awarie techniczne, które muszą zostać jak najszybciej usunięte. Negocjowanie cen napraw w chwili, gdy strona www nie działa nie jest pomysłem najlepszym. Dostarcza to wielu niepotrzebnych nerwów, jest to też niepotrzebna strata czasu. Jedną z najważniejszych rzeczy związanych z funkcjonowaniem firmy w sieci jest posiadanie bezbłędnie funkcjonującego, modernizowanego serwisu www. Poczucie bezpieczeństwa w tym temacie jest sprawą podstawową. Nie można sobie pozwolić na utratę reputacji dlatego, że strona nie działa i wie o tym cały świat.

Zleceniodawco przygotuj artykuły, opisy produktów i usług, dane tekstowe, albo zapłać za ich napisanie

Przygotowanie zawartości tekstowej przed przystąpieniem do współpracy niesie z sobą same plusy:

1. Pozwala zderzyć oczekiwana, marzenia, wyobrażenia z naszymi rzeczywistymi możliwościami redakcyjnymi

Marzenia są potężną bronią. Rzeczywistość weryfikuje zapędy naszej wyobraźni. W wyobraźni witryna firmowa przybiera rozmiary New York Yimesa. W rzeczywistości można zostać ze stroną, która kosztowała krocie i kiepskim potencjałem publikacyjnym w postaci kilku tekstów.

A wtedy to już nie wina projektantów, tylko pieniądze wyrzucone w błoto z własnej winy. Firma może przeżywać dynamiczny rozkwit w świecie rzeczywistym, a w świecie wirtualnym wygląda na podupadającą, martwą. Działy puste odbierane są jak puste półki.

2. Treści mogą pokierować zamysłem projektantów, być inspiracją

Brief to jedno, materiały tekstowe (zawartość), to drugie. Nie można traktować zawartości strony internetowej, czy też katalogu w roli załącznika. Ostatecznie strona internetowa, katalogi i foldery nie są popisem programistów i grafików, tylko mają z sobą nieść konkretne informacje, za które odpowiedzialny jest zleceniodawca.

Informacje zawarte w wytycznych są spisanym wytworem wyobrażeń. Nim zostaną one zmaterializowane, przejdą jeszcze przez wyobraźnię zatrudnionego zespołu. Jego wizje nie będą się w 100 % pokrywać z wizjami osoby zlecającej zadanie. Nawet więcej. Gdyby zleceniodawca sam przystąpił do realizacji wizji, efekty też nie będą się pokrywać w całości z tym co sobie wymyślił. Dostarczenie treści poszerza ogląd na szereg oschle opisanych w briefie spraw.

Nawet, jeśli zespół projektujący nie wykuje zawartości na pamięć, to na pewno nie oprze się pokusie poszukiwania podpowiedzi zawartych w słowach jakie wyeksponowane będą na funkcjonującym projekcie. Może się też okazać, że strona, katalog w efekcie będzie mieć zupełnie inaczej rozłożony środek ciężkości, niż ten, który wynika z dostarczonych wytycznych. Być może konstrukcję, zamysł, plan, będzie trzeba jeszcze raz zweryfikować, nanieść na wytyczne. To jest najlepszy moment na to, by potem nie płacić drugi raz za nanoszenie obszernych korekt.

3. Treści mogą sprowokować projektantów do dyskusji, podsunąć im bardzo trafne zamysły na skonstruowanie strony głównej i podstron

Co można wychwycić? Jakie są najczęstsze błędy?

Przykład: (Skracanie treści)

Jeśli strona główna serwisu internetowego jest obszerna, zawiera 6 punktów startowych, to pomimo tego, że dopasują się one wysokością do ilości wprowadzonej treści, już można stracić na proporcjach, już uwidocznią się pierwsze różnice pomiędzy tym co widzimy na podglądzie graficznym projektu, a tym co widnieje w rzeczywistości.

Proporcje nie zostaną zaburzone, jeśli projektanci otrzymają treści wprowadzające już teraz. Potem nikt ci się nie przyzna, że można było rozlokować punkty startowe inaczej, albo inaczej zbudować stronę główną strony www, by były one lepiej widoczne.

4. Dostarczanie treści w ostatnim momencie przypomina strzelanie do tarczy, bądź wciskanie się w garnitur z pierwszej komunii

Jeśli zlecasz projekt ulotek firmowych, folderów, katalogu firmowego i dostarczysz treść w momencie jak cały layout będzie już przez ciebie zaakceptowany stracisz wiele czasu na gimnastykowanie się nad tym by zredagowane teksty dostosować długością do wstawionych przez grafika reklamowego treści przykładowych.

Ograniczenie swobody wynikającej z tego typu błędu może negatywnie wpłynąć na klarowność merytoryczną treści właściwych, proporcje i czytelność projektu. Może też prowadzić do konieczności przeprojektowania materiałów do druku, co będzie wymagało wnoszenia dodatkowych opłat.

5. Treści dostarczone na wstępie też podlegają prawom poprawek

Reguły konstruowania tekstów firmowych na potrzeby internetu rządzą się swoimi prawami. Jeśli przygotowujesz zawartość tekstową strony internetowej samodzielnie to dostarczenie ich zleceniobiorcy w momencie rozpoczynania współpracy przyniesie ci same korzyści. Dopytaj, czy są właściwie napisane, bo w internecie należy wymóc życzliwość wyszukiwarek. O co chodzi? Być może zawartość  tekstową na twoją stronę www będzie trzeba przeredagować co można porównać do konieczności zrymowania prozy.

6. Treści oddane na początku współpracy podpowiadają zleceniobiorcy o tym jakich technologii potrzebujesz

Wielu zleceniodawców zgłasza chęć posiadania strony internetowej w oparciu o technologię flash. Tymczasem z opisu wielu klientów wynika, że potrzebują oni bogato rozszerzonego systemu CMS.

Sprawdzenie naszych możliwości co do ilości treści jaką mamy zamiar publikować, być może faktycznie rozsądzi o tym, by utworzyć prostą wizytówkę firmy opartą na animacjach.

Jeśli nasze moce twórcze będą wielkie to lepiej zaufać zleceniobiorcy i pokusić się na rozwiązanie, dzięki któremu sami w prosty sposób będziemy aktualizować naszą stronę internetową, a nasz serwis www będzie miał potencjał i szansę na dalszą rozbudowę.

7. Artykuły oddane w trakcie współpracy sprawią, że w momencie oddania gotowej strony, będzie ona stroną funkcjonującą, a nie leżakującą na serwerze stertą  kodu i paru grafik

Każdy zleceniodawca się z tego śmieje, a niestety w przypadku wielu z nich okazuje się, że zapłacili za dzieło, które stoi bezczynnie, opiera się tylko o te teksty, na których dostarczenie w trakcie współpracy nalegał wykonawca strony www. Na stronie nie dzieje się nic pomimo upływu lat. Potrzebowaliśmy wizytówki, a otrzymaliśmy kosztowną stronę opartą o System Zarządzania Treścią. W bazie danych są najpewniej 2 teksty: O firmie i Oferta.

Zapłać za firmowe zdjęcia reklamowe i produktowe

Firma bez zdjęć jest jak modelka bez portfolio

Każda szanująca się firma dba o to, by posiadać profesjonalne zdjęcia oferowanych produktów. Jeśli firmę na to stać warto zorganizować też sesję i przygotować własne zdjęcia reklamowe. Jest to spory wydatek, jednak grzechu warty. Sprawia, że projekty graficzne i wizerunkowe firmy są rzeczywiste, oryginalne, zawierają nietuzinkowe materiały składowe, które nie będą się powielać, powtarzać w produktach reklamowych innych firm.

About the author