Infobroker – informacje na zlecenie

  • 1 grudnia 2018
  • 0 Comment
  • 15 Views
  • 0 Like

Poszukiwanie informacji w świecie internetu, prawie niezawodnego Google, tanich połączeń telefonicznych, wikipedii, bezpłatnych serwisów informacyjnych itd. wydaje się być nadzwyczaj proste. Niedostatki tradycyjnych wyszukiwarek i katalogów starają się wykorzystać projektanci nowych semantycznych systemów wyszukiwawczych i katalogowych. Mimo wszystko jednak poszukiwanie informacji staje się dziś zajęciem, które wymaga specjalistycznej wiedzy , narzędzi i umiejętności.

Po drugiej stronie rosnącej ilości systemów wyszukiwawczych i katalogów jest gigantyczny przyrost informacji, a przede wszystkim olbrzymi przyrost zapotrzebowania na informacje. Dostęp do aktualnych i wiarygodnych informacji z rynku to kwestia być albo nie być dla każdej firmy. Dla firm prężnie rozwijających się i planujących eksport podstawą powodzenia planu jest dobre rozeznanie marketingowe za granicą, lub choćby odpowiednia lista kontaktów do potencjalnych dystrybutorów. Firmy planujące import towarów potrzebują kontaktów do wiarygodnych eksporterów. Ośrodki naukowe w Polsce mają zaś coraz szerszy dostęp do pieniędzy przeznaczanych np. w Unii Europejskiej na badania i rozwój, ale potrzebują szybko informacji o konkursach na granty i projekty badawcze.

Odpowiedzialnymi za wyszukiwanie takich informacji w firmach i innych instytucjach są zazwyczaj pracownicy sekretariatów, informatycy i np. sami zainteresowani badacze. To oczywiście obniża efektywność realizacji właściwych zadań. Poszukiwanie odpowiednich informacji i stałe monitorowanie mediów bywa bardzo czasochłonne. Co więcej, bywa też bardzo nieefektywne, jeśli brakuje nam praktycznego doświadczenia w poszukiwaniu informacji w nowoczesnych systemach informacyjnych. Istnieje ryzyko, że dostarczone informacje będą nieaktualne, nierelewantne do zapotrzebowania a ich źródło niepewne.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na profesjonalne zaplecze informacyjne dla firm także w Polsce rośnie ilość firm profesjonalnie zajmujących się dostarczaniem i organizowaniem informacji – agencji infobrokerskich. Świadczące usługi infobrokerskie agencje nie zajmują się dostarczaniem suchych danych lub znalezionych w sieci informacji, ale – tak jak brokerzy z innych dziedzin życia – gwarantują, że dostarczane dane są wiarygodne i relewantne do potrzeb zamawiającego usługę. Dostarczane informacje są także organizowane w sposób odpowiedni do potrzeb zamawiającego usługę.

Infobrokerzy specjalizują się w wiedzy praktycznej dotyczącej działania współczesnych systemów informacyjnych: wyszukiwarek, katalogów ogólnodostępnych i płatnych. W razie potrzeby potrafią jednak także skorzystać z tradycyjnych źródeł wiedzy: ukrytych w bibliotekach książek. Tam, gdzie to konieczne (szczególnie w przypadku zagadnień naukowych) infobrokerzy korzystają ze specjalistycznej wiedzy nie zawartej w książkach ani bazach danych – wiedzy ekspertów, czy pozyskiwanej w wywiadzie telefonicznym albo bezpośrednim wiedzy osób z poszczególnych firm, ośrodków naukowych itp. Żaden infobroker nie przekazuje zleceniodawcom danych pochodzących ze źródeł, których wiarygodność nie zostanie sprawdzona.
Korzystanie z usług infobrokerów ma dla firm i innych instytucji bardzo dużą wartość, ponieważ pozwala zminimalizować ryzyko podejmowania decyzji na podstawie błędnych przesłanek (lub nie podejmowania żadnych decyzji wtedy, gdy nie widać stanowiących ich podstawę informacji).

About the author