Brief i jego istotne elementy składowe

Nie ma sensu skupiać się na definicji briefu. Bez znaczenia jest również to czy dostaniemy go od pracownika firmy koordynującego pracę nad stroną www, czy będziemy musieli taki brief częściowo przygotować sami. Skupmy się na elementach, które są wielką pomocą przy tworzeniu projektu strony internetowej, bo poniższy wpis dedykowany jest wytycznym jej dotyczącym.

1. Budżet

Jaką ilość środków pieniężnych przeznaczono na realizację projektu? To punkt najistotniejszy. Pomaga nam to odpowiedzieć sobie na pytania:  Ile godzin roboczych powinniśmy przeznaczyć na wykonanie zlecenia? Ilu pracowników możemy zaangażować w wykonanie dzieła? Jakich technologii możemy użyć?

2. Technologie:

Oczekiwanie klienta co do stopnia zaawansowania strony. Określenie czy projekt strony ma być w całości, czy w części wykonany we Flashu, czy strona będzie na tyle rozbudowana, że wymagać będzie zastosowania systemu CMS itp.

3. Linki:

Link do istniejącej strony www naszego klienta, bądź też do stron, które zwykł przeglądać, potrafią wiele podpowiedzieć, odnośnie kształtu,  wyobrażeń o stronie jaką mamy zaprojektować. Warto więc poprosić o linki do stron internetowych konkurencji klienta, linki do stron firm, które zaopatrują klienta, i linki do stron, które podobają się gronu decyzyjnemu firmy dla jakiej mamy wykonać projekt.

4. Kolory:

Barwy jakie obecne są w wizerunku firmy, ewentualnie ulubione kolory organów decyzyjnych firmy. Nasi klienci dysponują różnymi zasobami portfela. W przepadku wielkich firm sprawa jest o tyle prosta, że posiadają one swoje, wcześniej zdefiniowane barwy, posiadają także dział marketingowy. Ale małe firmy, nowo powstające firmy, takiego zaplecza, lub konkretnego zamysłu mieć nie muszą. Dlatego właśnie się do nas zgłosiły. Dlatego też warto poznać gusta kolorystyczne, w jakich klienci chcieliby zobaczyć osadzony projekt. [I w większości przypadków, dla świętego spokoju, pokazać im dwie koncepcje graficzne: jedną według ich wskazań, drugą wedle naszego wyczucia].

5. Skrócony opis działalności firmy:

Wątek historyczny, tradycje, osiągnięcia, kilka słów o produktach i branży w jakie porusza się klient – to cenne informacje, które pomagają projektantowi wyczuć charakterystykę klimatu w jakim osadzić przedmiot zlecenia. Wykonawca powinien też mieć dzięki temu rozeznanie w charakterystycznym słownictwie technologicznym branży klienta, tak by bez problemu znaleźć inspiracje, zasięgnąć trafnej wiedzy, surfując po sieci.

6. Informacje o grupie docelowej firmy

Kto jest adresatem, nabywcą produktów, czy usług naszego klienta. W jakim przedziale wiekowym są  jego klienci, jakie posiadają wykształcenie itp. Czyli kolejne bardzo ważne dane pozwalające nam na określenie tego, w którą stronę posunąć się podczas prac projektowych.

7. Plany rozwojowe

Określenie zamierzeń, oczekiwań, roli jaką ma odgrywać firmowa strona www. Być może klient szuka efektownego sposobu na promocję pojedynczego produktu wprowadzonego w tym sezonie, być może chodzi mu o zbudowanie społeczności wokół produktu, czy marki. Może w jego przypadku wystarczy flashowy zwiastun? Wzajemne dociekanie się  i dyskusje na temat przeznaczenia strony pomogą ściśle zaplanować plan poszczególnych etapów projekcyjnych.

8. Konstrukcja strony www i jej stopień zaawansowania

Ten punkt powinien nieść odpowiedz na pytania, czy wystarczy:

a). Prosta wizytówka www firmy, zawierająca zwięzłe informacje o firmie i jej ofercie, plus formularz do kontaktu internetowego.

b). Katalog produktów, wraz z możliwością składania zapytań, zaawansowanymi opcjami wyszukiwania i sortowania produktów.

c). Vortal informacyjny. Być może właściciele firmy/klienci planują prowadzić aktywną działalność redakcyjną, pisać o wydarzeniach branżowych, redagować artykuły, pisać materiały np. o zastosowaniu, montażu oferowanych produktów itp.

d). Sklep internetowy.Teraz czy w niedalekiej przyszłości? Bo jeśli na chwilę obecną zadowolimy się katalogiem produktów, ale za kilka miesięcy mamy zamiar prowadzić sprzedaż praz internet i zarabiać przez internet, to warto przewidzieć to już w tej chwili, przy projektowaniu szaty graficznej strony www.

e). Blog Firmowy. Na który decyduje się coraz więcej firm, co ma za zadanie budowanie społeczności internetowej firmy.

9. Dokładny opis kategorii i podkategorii menu głównego, produktowego itd.

Nawigacja strony to rzecz święta. Umieszczenie menu w przyjaznym dla użytkowników miejscu, to działka projektanta. Ale szczegółowe pozycje ofertowe zna tylko sam klient. Wiedza o zakresie menu pomoże nam w plastycznym rozplanowaniu projektu. Może też zaistnieć taka sytuacja, że klientowi, zależy na szczególnym nacisku na produkty, czy usługi określonego typu, z repertuaru towarów i usług jakie posiada.

10. Opis mechanizmu wyszukującego i opcji sortowania

Kolejne, niezmiernie istotne sprawy. Każda strona powinna mieć sprawny mechanizm wyszukiwarki, wyszukiwania zaawansowanego, opcji sortowania i innych elementów wspomagających sprawne poruszanie się po stronie www.

11. Jakie informacje są najważniejsze dla klienta?

Które produkty, lub usługi chce z naciskiem promować na stronie www? To punkt szalenie istotny, pozwala nam na określenie  tego w jaki sposób rozłożyć punkty startowe na stronie głównej projektowanego serwisu www, ew. na zaplanowanie widocznej przestrzeni na promocję priorytetowych produktów znajdujących się w ofercie, na podstronach serwisu internetowego firmy.

12. Informacje o załącznikach:

Informacje o załączonych zdjęciach produktowych, firmowych (placówki, wnętrza, zdjęcia grupowe załogi pracowniczej), informacje o dostarczonych materiałach tekstowych, opisach zdjęć, produktów itp. Materiały audio i video. Logo, reklamy prasowe, wizytówki,  materiały źródłowe do druku itp.

Podsumowanie

Wytyczne dotyczące projektu strony www wykonane wedle powyższego wzoru dostarczają nam, na piśmie, cennych informacji o kierunku jaki powinniśmy obrać jako zespół projektujący. Poświęcenie czasu na przygotowanie takiego briefu (nawet wspólnie ze zleceniodawcą) pozwala uniknąć wielu niejasności i nieprzyjemności przypadających na fazę fizycznego projektowania.

About the author